Please use this identifier to cite or link to this item: https://repositorio.escuelaing.edu.co/handle/001/629
Exportar a Bibtex Exportar a RIS Exportar a Excel Buscar en google Schoolar Buscar en microsoft academic
Title: Axiomatic Set Theory à la Dijkstra and Scholten
Authors: Acosta Gempeler, Ernesto 
Aldana Gómez, Bernarda 
Bohórquez Villamizar, Jaime Alejandro 
Rocha Niño, Hernán Camilo 
Keywords: Logica Dijkstra Scholten
Lógica de Primer Orden
Issue Date: 2017
metadata.dc.description.resumen: El enfoque algebraico de E.W. Dijkstra y C. S. Scholten a la lógica formal es una prueba de cálculo, donde la noción de prueba es una secuencia de equivalencias demostrada -principalmente- mediante la sustitución de «igual a igual». Este artículo presenta Set, una axiomatización lógica de primer orden para la teoría de conjuntos utilizando el enfoque de Dijkstra y Scholten. El enfoque es novedoso en el sentido de que la manipulación simbólica de las fórmulas se muestra como una herramienta efectiva para enseñar la teoría de conjuntos axiomáticos a estudiantes de segundo año en matemáticas. Este documento contiene muchos ejemplos sobre cómo Las pruebas argumentativas pueden ser fácilmente expresadas en Set y señala cómo Set puede enriquecer la experiencia de aprendizaje de los estudiantes. Estos resultados forman parte de un esfuerzo mayor para estudiar y mecanizar formalmente los temas de matemática e informática con el enfoque algebraico de Dijkstra y Scholten.
Abstract: The algebraic approach by E.W. Dijkstra and C. S. Scholten to formal logic is a proof calculus, where the notion of proof is a sequence of equivalences proved – mainly – by using substitution of ‘equals for equals’. This paper presents Set, a first-order logic axiomatization for set theory using the approach of Dijkstra and Scholten. The approach is novel in that the symbolic manipulation of formulas is shown to be an e ective tool for teaching axiomatic set theory to sophomore students in mathematics. This paper contains many examples on how argumentative proofs can be easily expressed in Set and points out how Set can enrich the learning experience of students. These results are part of a larger effort to formally study and mechanize topics in mathematics and computer science with the algebraic approach of Dijkstra and Scholten.
URI: https://repositorio.escuelaing.edu.co/handle/001/629
Appears in Collections:IF - Working papers

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Axiomatic Set Theory à la Dijkstra and Scholten.pdf127.33 kBAdobe PDFThumbnail
View/Open
Autorización.pdf609.16 kBAdobe PDFThumbnail
View/Open
Show full item record

Page view(s)

2
checked on Nov 9, 2017

Download(s)

4
checked on Nov 9, 2017

Google ScholarTM

Check


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.