Mostrar el registro sencillo del ítem

dc.contributor.authorGuerrero, William J.
dc.contributor.authorSarmiento-Lepesqueur, Angélica
dc.contributor.authorMartínez-Agaton, Cristian
dc.date.accessioned2021-06-22T21:15:25Z
dc.date.accessioned2021-10-01T17:37:38Z
dc.date.available2021-06-22T21:15:25Z
dc.date.available2021-10-01T17:37:38Z
dc.date.issued2020
dc.identifier.isbn978-3-030-59746-7
dc.identifier.urihttps://repositorio.escuelaing.edu.co/handle/001/1596
dc.description.abstractThis article studies the cash distribution problem for bank correspondents that are geographically dispersed, and the associated risk indicators, service times, and logistics costs. The proposed model is a variant of the Inventory Routing Problem (IRP) that considers risk-management strategies. The model considers a single cash center with unlimited capacity, from which cash deliveries are carried out by a single vehicle with limited capacity for cash distribution. The bank correspondents to which the cash deliveries are made handles a limited storage capacity. This paper considers the routing decisions of vehicles with hard time window, and risk constraints focused on inducing unpredictability of routes in a cash supply chain. The proposed model is denoted as a risk constrained inventory routing problem with time Windows (RcIRPTW). A mathematical formulation based on mixed-integer programming is proposed, studying the impact of incidents risks in the transport of cash, generating computational experiments on test instances where four types of variations of the IRP are evaluated with several random demand scenarios. The results show the importance of simultaneously optimizing inventory decisions considering routing and inventory costs along with the consideration of risk mitigation strategies. These risk constraints force changing the routes of the vehicle, reducing incidents rates, and reducing route predictability for secure transportation and logistics.spa
dc.description.abstractEste artículo estudia el problema de la distribución de efectivo para los corresponsales bancarios geográficamente dispersos y los indicadores de riesgo, tiempos de servicio y costos logísticos asociados. El modelo propuesto es una variante del problema de enrutamiento de inventario (IRP) que considera estrategias de gestión de riesgos. El modelo considera un único centro de efectivo con capacidad ilimitada, desde el cual las entregas de efectivo se realizan en un único vehículo con capacidad limitada para la distribución de efectivo. Los corresponsales bancarios a los que se realizan las entregas de efectivo manejan una capacidad de almacenamiento limitada. Este documento considera las decisiones de ruta de los vehículos con una ventana de tiempo difícil y las restricciones de riesgo enfocadas en inducir la imprevisibilidad de las rutas en una cadena de suministro de efectivo. El modelo propuesto se denota como un problema de enrutamiento de inventario con restricciones de riesgo con ventanas de tiempo (RcIRPTW). Se propone una formulación matemática basada en programación de enteros mixtos, estudiando el impacto de los riesgos de incidentes en el transporte de efectivo, generando experimentos computacionales en instancias de prueba donde se evalúan cuatro tipos de variaciones del PIR con varios escenarios de demanda aleatorios. Los resultados muestran la importancia de optimizar simultáneamente las decisiones de inventario considerando los costos de enrutamiento e inventario junto con la consideración de estrategias de mitigación de riesgos. Estas limitaciones de riesgo obligan a cambiar las rutas del vehículo, reducir las tasas de incidentes y reducir la previsibilidad de la ruta para un transporte y una logística seguros.spa
dc.format.extent12 páginasspa
dc.format.mimetypeapplication/pdfspa
dc.language.isoengspa
dc.publisherSpringerspa
dc.relation.ispartofseriesLecture Notes in Computer Science book series;12433
dc.relation.ispartofseriesInternational Conference on Computational Logistics;
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/spa
dc.sourcehttps://link.springer.com/chapter/10.1007%2F978-3-030-59747-4_49spa
dc.titleCash Distribution Model with Safety Constraintsspa
dc.typeCapítulo - Parte de Librospa
dc.description.notesInternational Conference on Computational Logistics 28-30 September 2020 Enschede, The Netherlandsspa
dc.type.versioninfo:eu-repo/semantics/publishedVersionspa
oaire.accessrightshttp://purl.org/coar/access_right/c_14cbspa
oaire.versionhttp://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85spa
dc.contributor.researchgroupCentro de Investigaciones en Manufactura y Servicios - CIMSERspa
dc.identifier.ark978-3-030-59747-4
dc.identifier.arkhttps://link.springer.com/chapter/10.1007%2F978-3-030-59747-4_49
dc.identifier.doidoi.org/10.1007/978-3-030-59747-4_49
dc.publisher.placeEstados Unidosspa
dc.relation.citationedition11th International Conference, ICCL 2020, Enschede, The Netherlands, September 28–30, 2020spa
dc.relation.citationendpage777spa
dc.relation.citationstartpage763spa
dc.relation.indexedN/Aspa
dc.relation.ispartofbookComputational Logisticsspa
dc.relation.referencesBanca de Oportunidades: Reportes de inclusión financiera. http://bancadelasoportunidades.gov.co/es/reportes/312 (2020). Accessed 25 May 2020spa
dc.relation.referencesCoelho, L.C., Laporte, G.: The exact solution of several classes of inventory-routing problems. Comput. Oper. Res. 40(2), 558–565 (2013)spa
dc.relation.referencesEspejo-Díaz, J.A., Guerrero, W.J.: A bi-objective model for the humanitarian aid distribution problem: analyzing the trade-off between shortage and inventory at risk. In: Figueroa-García, J.C., Duarte-González, M., Jaramillo-Isaza, S., Orjuela-Cañon, A.D., Díaz-Gutierrez, Y. (eds.) WEA 2019. CCIS, vol. 1052, pp. 752–763. Springer, Cham (2019). https://doi.org/10.1007/978-3-030-31019-6_63spa
dc.relation.referencesGeismar, H.N., Sriskandarajah, C., Zhu, Y.: A review of operational issues in managing physical currency supply chains. Prod. Oper. Manage. 26(6), 976–996 (2017)spa
dc.relation.referencesGuerrero, W.J., Velasco, N., Prodhon, C., Amaya, C.A.: On the generalized elementary shortest path problem: a heuristic approach. Electron. Notes Discrete Math. 41, 503–510 (2013)spa
dc.relation.referencesvan der Heide, L.M., Coelho, L.C., Vis, I.F., van Anholt, R.G.: Replenishment and denomination mix of automated teller machines with dynamic forecast demands. Comput. Oper. Res. 114, 104828 (2020)spa
dc.relation.referencesLarrain, H., Coelho, L.C., Cataldo, A.: A variable MIP neighborhood descent algorithm for managing inventory and distribution of cash in automated teller machines. Comput. Oper. Res. 85, 22–31 (2017)spa
dc.relation.referencesLüer, A., Benavente, M., Bustos, J., Venegas, B.: El problema de rutas de vehículos: Extensiones y métodos de resolución, estado del arte. In: EIG (2009)spa
dc.relation.referencesMichallet, J., Prins, C., Amodeo, L., Yalaoui, F., Vitry, G.: Multi-start iterated local search for the periodic vehicle routing problem with time windows and time spread constraints on services. Comput. Oper. Res. 41, 196–207 (2014)spa
dc.relation.referencesOsorio, A.F., Toro, H.: An MIP model to optimize a Colombian cash supply chain. Int. Trans. Oper. Res. 19(5), 659–673 (2012)spa
dc.relation.referencesPeña, P., Vázquez, A.: El impacto de los corresponsales bancarios en la inclusión financiera: una primera evaluación. Estudios Económicos CNBV 1 (2012)spa
dc.relation.referencesSuperintendencia Financiera de Colombia: Estrategia nacional de inclusión financiera en colombia. https://www.superfinanciera.gov.co/inicio/informes-y-cifras/informes/inclusion-financiera-10084716 (2020). Accessed 25 May 2020spa
dc.relation.referencesTalarico, L., Sörensen, K., Springael, J.: Metaheuristics for the risk-constrained cash-in-transit vehicle routing problem. Eur. J. Oper. Res. 244(2), 457–470 (2015)spa
dc.relation.referencesThe World Bank Group: financial inclusion. https://www.bancomundial.org/es/topic/financialinclusion/overview (2020). Accessed 25 May 2020spa
dc.relation.referencesWagner, M.: Analyzing cost structures of inventory-routing: application to cash supply chains. Lect. Notes Manage. Sci. 2, 110–122 (2010)spa
dc.relation.referencesXu, G., Li, Y., Szeto, W.Y., Li, J.: A cash transportation vehicle routing problem with combinations of different cash denominations. Int. Trans. Oper. Res. 26(6), 2179–2198 (2019)spa
dc.rights.accessrightsinfo:eu-repo/semantics/closedAccessspa
dc.rights.creativecommonsAtribución 4.0 Internacional (CC BY 4.0)spa
dc.subject.armarcCadena de suministro de monedaspa
dc.subject.armarcElección de transporte - Modelos matemáticosspa
dc.subject.armarcChoice of transportation - Mathematical modelseng
dc.subject.armarcProblema de enrutamiento de vehículosspa
dc.subject.armarcVehicle routing problemeng
dc.subject.armarcLogística empresarialspa
dc.subject.armarcBusiness logisticseng
dc.subject.proposalCash distributionspa
dc.subject.proposalInventory routingspa
dc.subject.proposalTime windowsspa
dc.subject.proposalBranch bankingspa
dc.subject.proposalRisk managementspa
dc.subject.proposalCurrency supply chainspa
dc.type.coarhttp://purl.org/coar/resource_type/c_8544spa
dc.type.contentTextspa
dc.type.driverinfo:eu-repo/semantics/conferenceObjectspa
dc.type.redcolhttps://purl.org/redcol/resource_type/CAP_LIBspa


Ficheros en el ítem

Thumbnail

Este ítem aparece en la(s) siguiente(s) colección(ones)

Mostrar el registro sencillo del ítem

https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
Excepto si se señala otra cosa, la licencia del ítem se describe como https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/