Mostrar el registro sencillo del ítem

dc.contributor.authorMora, César
dc.contributor.authorCollazos, Carlos
dc.contributor.authorOtero, Ricardo
dc.contributor.authorIsaza, Jaime
dc.date.accessioned2021-09-13T14:30:19Z
dc.date.accessioned2021-10-01T17:53:24Z
dc.date.available2021-09-13T14:30:19Z
dc.date.available2021-10-01T17:53:24Z
dc.date.issued2015
dc.identifier.issn1870-9095
dc.identifier.urihttps://repositorio.escuelaing.edu.co/handle/001/1719
dc.description.abstractThis paper presents the results of the teaching strategy based in The Construction of Prototypes (TCP) and Project Based Learning (PrBL) which was applied in a course of electricity and magnetism for engineering students of two universities in Bogotá-Colombia. This research has been focused on developing three projects, namely: electroscope, Torsion Balance Coulomb, Van de Graff generator. We present our Analysis result obtained using psychometric tools such as Hake gain. In addition, the strengths and difficulties of the strategy employed compared to traditional instruction are presented.spa
dc.description.abstractEste trabajo presenta los resultados de la estrategia pedagógica fundamentada en La Construcción de Prototipos (LCP) y el Aprendizaje Basado en Proyectos (ApBP) que fue aplicada en cursos de Electricidad y Magnetismo para estudiantes de ingeniería de dos universidades en Bogotá-Colombia. Este artículo se enfoca en tres temáticas: Electroscopio, Balanza de Torsión y Generador de Van de Graff. El trabajo presenta fortalezas y dificultades de la estrategia empleada en comparación con la instrucción tradicional.spa
dc.format.extent5 páginasspa
dc.format.mimetypeapplication/pdfspa
dc.language.isoengspa
dc.publisherLatin-American Journal of Physics Educationspa
dc.sourcehttps://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=5514751spa
dc.titleProject Based Learning for Electrostaticsspa
dc.typeArtículo de revistaspa
dc.description.notes1. César Mora - Carlos Collazos Centro de Investigación en Ciencia Aplicada y Tecnología Avanzada del Instituto Politécnico Nacional, Av. Legaria 694, Col. Irrigación, C. P. 11500, México D. F. 2. Ricardo Otero - Jaime Isaza Escuela Colombiana de Ingeniería, Ak. 45 No. 205-59, Autopista Norte, Bogotá D. C., Colombia.spa
dc.type.versioninfo:eu-repo/semantics/publishedVersionspa
oaire.accessrightshttp://purl.org/coar/access_right/c_abf2spa
oaire.versionhttp://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85spa
dc.contributor.researchgroupInnovación docente e investigación educativaspa
dc.publisher.placeMéxico.spa
dc.relation.citationeditionLat. Am. J. Phys. Educ. Vol. 9, No. 4, Dec. 2015.spa
dc.relation.citationendpage5spa
dc.relation.citationissue4spa
dc.relation.citationstartpage1spa
dc.relation.citationvolume9spa
dc.relation.indexedN/Aspa
dc.relation.ispartofjournalLatin-American Journal of Physics Educationspa
dc.relation.referencesKelly, J., Rethinking the elementary sciencie methods course, a case for content y pedagogy and informal sciencie education, International Journal of Science Education 14, 755-777 (1999).spa
dc.relation.referencesGil, D., La metodología científica y la enseñanza de las ciencias: unas relaciones controvertidas, Enseñanza de las Ciencias 4, 111-121(1986).spa
dc.relation.referencesGil, D. y Payá, J., Los trabajos prácticos de Física y Química y la metodología científica, Revista de Enseñanza de la Física 2, 73-79 (1988).spa
dc.relation.referencesHernández, C., Aprendizaje de la Física en estudiantes de diseño Industrial dentro de una innovación pedagógica consistente en el constructivismo, Tesis de Maestria en Educación, Uniandes, (2004).spa
dc.relation.referencesBlank, W., Authentic instruction. In W.E. Blank & S. Harwell (Eds.), Promising practices for connecting high school to the real world (pp. 15–21). Tampa, FL: University of South Florida. (ERIC Document Reproduction Service No. ED407586, 1997)spa
dc.relation.referencesEdwards, K. M., Everyone’s guide to successful project planning: Tools for youth. (Portland, OR: Northwest Regional Educational Laboratory, 2000.)spa
dc.relation.referencesThomas, J.W., Project based learning overview. Novato, CA: Buck Institute for Education. http://bie.org/resources. Visited in March 15, 2015.spa
dc.relation.referencesDickinson, K.P., Soukamneuth, S., Yu, H.C., Kimball, M., D’Amico, R., Perry, R., et al. Providing educational services in the Summer Youth Employment and Training Program [Technical assistance guide]. Washington, DC: U.S. Department of Labor, Office of Policy & Research. (ERIC Document Reproduction Service No. ED420756, 1998)spa
dc.relation.referencesCollazos, C. A., Enseñanza de la conservación del momento angular por medio de la construcción de prototipos y el aprendizaje basado en proyectos, Lat. Am. J. Phys. Educ. 3, 428-432 (2009).spa
dc.relation.referencesCollazos, C. A., Prototipo para la Enseñanza de la dinámica rotacional (conservación del momento angular), Lat. Am. J. Phys. Educ. 3, 446-448 (2009).spa
dc.relation.referencesCollazos, C. A., Prototipo para la Enseñanza de la dinámica rotacional (Momento de Inercia y teorema de ejes paralelos), Lat. Am. J. Phys. Educ. 3, 619-624 (2009).spa
dc.relation.referencesCollazos, C. A. y Mora C. E., Prototipo para medir Fuerza Centrípeta en función de masa, radio y periodo, Lat. Am. J. Phys. Educ. 5, 520-525 (2011).spa
dc.relation.referencesCollazos, C. A. y Mora C., Experimentos de Mecánica con temporizador de bajo costo, Revista Brasileira de Ensino de Física 34, 4311-4134 (2012).spa
dc.relation.referencesCollazos, C. A. y Mora C., Quantitative analysis to the teaching of the rotational dynamics (Hypothesis test and survey), Lat. Am. J. Phys. Educ. 6, Suppl. I, 430-435 (2012).spa
dc.relation.referencesPage of Carlos Collazos, http://www.fisicacollazos.260mb.com. Visited March 15, 2015.spa
dc.relation.referencesRiley M., Test Bank, (Ed. W. H. Freeman and Company, New York, 2003).spa
dc.relation.referencesHake, R. R., Interactive-engagement vs traditional methods: A six-thousand-student survey of mechanics test data for introductory physics courses, American Journal Physics 66, 64-74(1997).spa
dc.rights.accessrightsinfo:eu-repo/semantics/openAccessspa
dc.subject.armarcDensidad eléctricaspa
dc.subject.armarcElectric charge and distributioneng
dc.subject.proposalProject-based learningspa
dc.subject.proposalPrototypesspa
dc.subject.proposalElectrostaticspa
dc.subject.proposalAprendizaje basado en proyectosspa
dc.subject.proposalPrototiposspa
dc.subject.proposalElectrostáticaspa
dc.type.coarhttp://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1spa
dc.type.contentTextspa
dc.type.driverinfo:eu-repo/semantics/articlespa
dc.type.redcolhttp://purl.org/redcol/resource_type/ARTspa


Ficheros en el ítem

Thumbnail

Este ítem aparece en la(s) siguiente(s) colección(ones)

Mostrar el registro sencillo del ítem