Tratamientos superficiales: ¿por qué los hemos abandonado?
Artículo de revista
2007
Universidad Escuela Colombiana de Ingeniería Julio Garavito
Los tratamientos superficiales con agregados se han convertido en una técnica efectiva para el mantenimiento de pavimentos, ampliando su vida de servicio en condiciones de circulación cómoda y segura. Así mismo, los tratamientos superficiales pueden ser una alternativa técnica y económica viable para emplearse como capa de rodadura en la construcción nueva de vías con bajos volúmenes de tránsito, e incluso medios y altos volúmenes de tránsito donde se prevea la construcción por etapas.
En este artículo se resume el estado del arte de esta técnica en los principales países que la aplican, como Australia, Nueva Zelanda, Suráfrica y el Reino Unido, y se realiza una comparación con el estado de su aplicación en Colombia, dándole una mirada rápida a dos metodologías que se proponen en la literatura para el diseño de los tratamientos superficiales: una simple - la regla del décimo o método de Lincjenheyl- y la otra más elaborada, presentada por el TRI de Inglaterra en el Overseas Road Note 3: A guide to surface dessing in tropical and sub-tropical countries. Surface treatment using aggregates, also known as surface dressing or chip seals for road pavements, has become an effective technique for their maintenance, hence enlarging their serviceability life under conditions of smoothly and comfortable traffic, and besides all safety. Similarly, road surface treatments can become an economical feasible alternative technique that could be used as road surface in roads under low traffic volumes, and even for medium and high traffic volumes conditions when the construction fo new roads demands a step like or gradually scheme.
This paper summarizes the state of the art with regard to this technique in the main countries where it is applied, such as: Australia, New Zealand, South Africa and the United Kingdom, the paper males a comparison with the current application within Colombia, giving a quick overview, that are currently proposed in the most recent technical publications, for the design of road surface treatment , firstly a simple one, the rule of the 10th also known as the method of Linckenheyl and secondly a more comprehensive one that has been elaborated and presented by TRL (Transport Research Laboratory) of the United Kingdom, in tis Overseas Road Note 3: A guide to surface dessing in tropical and sub-tropical countries.
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